Brieven schrijven voor gevangenen

De macht van het getal

Amnesty voert elke maand gericht actie voor drie individuele slachtoffers van de schending van mensenrechten. Wereldwijd worden dan brieven en emails gestuurd naar de regeringen van de betreffende landen en hun ambassades in Nederland. Wij bezorgen maandelijks per email de kant en klare voorbeeldbrieven bij de deelnemers aan deze actie.

Schrijven voor gevangenen helpt! Op de landelijke website kun je daarvan de resultaten zien. Zo werd Khaled al-Qazzaz, voormalig medewerker van de egyptische ex-president Morsi vrijgelaten. Hij zat meer dan anderhalf jaar zonder aanklacht gevangen. Amnesty voerde onder meer bliksemacties voor zijn vrijlating.

Schrijven naar gevangenen kan ook. Op de Groetenlijst staan gevangenen, mensenrechten-activisten en -organisaties die je middels een brief of kaart een hart onder de riem kunt steken.

Tweedehands boekenmarkt

Verkoop van leesplezier voor een goed doel

De werkgroep Voorschoten / Wassenaar organiseert ieder jaar een grote vierdaagse tweedehands boekenmarkt, waarvan de opbrengst geheel ten goede komt aan het werk van Amnesty International. De boeken worden ingezameld of gebracht door mensen die ze uit hebben of over hebben. Een grote groep vrijwilligers verzorgt de reclame voor de markt, zamelt de boeken in, zoekt ze uit en stalt ze uit (ingedeeld in meer dan 30 categorieën), én verkoopt ze voor hele zachte prijsjes. De opbrengst is altijd hoog: in 2018 ruim € 14.000. De Amnesty-boekenmarkt heeft naast een practische ook een symbolische functie. Boeken staan symbool voor de vrijheid van meningsuiting. Met het doorgeven van boeken wordt - symbolisch - ook de vrijheid doorgegeven.

Contactpersonen:

Collecte
Mensen geven graag voor Amnesty

collecte

Elk jaar is er een landelijke collecte. Amnesty International is een onafhankelijke en onpartijdige organisatie. Voor onderzoeken en acties ontvangt de organisatie geen geld van overheden of van politieke groeperingen. Bijdragen van leden en giften, zoals tijdens de collecte, maken het werk van Amnesty blijvend mogelijk. Amnesty’s werk blijft helaas nodig. Schendingen van mensenrechten vinden nog steeds wereldwijd plaats. In een groot aantal landen worden gevangenen gemarteld. Ook kinderen worden het slachtoffer van gruwelijke vormen van geweld en mishandeling. Gewetensgevangenen krijgen vaak oneerlijke processen en de doodstraf wordt nog steeds uitgevoerd.

Contactpersonen:

December-activiteiten
Op de bres voor de mensenrechten

10 December is de internationale dag van de UVRM, de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens. Amnesty International vraagt elk jaar op deze dag en in de decembermaand aandacht voor de UVRM met speciale acties. Ook in Wassenaar en Voorschoten doen wij mee.

Schrijfmarathon
Op 10 december wordt de Internationale Schrijfmarathon gehouden. Sinds een paar jaar worden op die dag overal ter wereld brieven geschreven voor een aantal slachtoffers van schendingen van de mensenrechten. Een zeer succesvolle actie, waar massaal aan wordt meegedaan.

Verkoop van artikelen

Ook verkopen we in de decembermaand kaarsen en ansichtkaarten op diverse plaatsen in Voorschoten en Wassenaar. Deze artikelen zijn ook rechtsstreeks bij de webshop van Amnesty te bestellen.

Standwerk
Mensen persoonlijk aanspreken

gebruikjemacht
We zijn bij verschillende lokale evenementen aanwezig met een stand om Amnesty-artikelen te verkopen en actuele Amnesty-acties te ondersteunen, bijvoorbeeld door handtekeningen te verzamelen voor een petitie.

In Wassenaar en Voorschoten staan we o.a. op de jaarlijkse vrijwilligersmarkt. In december worden stands ingericht o.a. in de kerken voor de verkoop van kaarsen en wenskaarten.